Invitasjon: Etablering av Innlandet kulturkrets

Til: Regionale frivillige kulturorganisasjoner i Innlandet

Dato:

31.10.2024

 Rev:

07.11.2024

 

Invitasjon til etableringsmøte for Innlandet kulturkrets

Vi inviterer deg til å delta på etableringsmøtet for Innlandet kulturkrets, et nytt regionalt samarbeid for å styrke det frivillige kulturlivet i fylket. Sammen skal vi legge grunnlaget for et fellesskap som kan sikre bedre vilkår og økt innflytelse for de regionale kulturorganisasjonene. Etablering skjer i første omgang gjennom en samarbeidsavtale, og på sikt kan det vurderes å formalisere Innlandet kulturkrets som en egen organisasjon.

Dato:  Onsdag 13. november 2024

Tid:     16.00 – 18.00

Sted:   Salongen i Kulturhuset Banken, Lillehammer

Det blir enkel servering. Etter møtet inviteres dere til Lillehammer Amatørteater sin generalprøve på Charles Dickens «Et juleeventyr». Denne spilles i Kulturhuset Banken, og er ferdig ca. 20.00. Fri inngang.

Formål og bakgrunn

Innlandet kulturkrets er del av et nasjonalt pilotprosjekt initiert av paraplyorganisasjonene for kulturfrivilligheten, og finansiert av Kulturdepartementet. Pilotprosjektet «Utvikling av regionale kulturkretser» svarer på behovet for faste strukturer som kan koordinere og styrke kulturfrivilligheten på regionalt nivå. Kulturkretsens mål er å samle de regionale frivillige kulturorganisasjonene for å sikre bedre rammevilkår, økt synlighet og bedre samarbeid med både fylkeskommunen og nasjonale myndigheter.

Hvem kan delta i kulturkretsen?

For å delta som medlem eller observatør i Innlandet kulturkrets, må organisasjonen oppfylle følgende vilkår:

  • Være registrert i Frivillighetsregisteret

  •  Ha aktiviteter eller medlemmer i mer enn én kommune

  • Oppfylle definisjonen av kulturfrivillighet, som bruk i regjeringens kulturfrivillighetsstrategi1.

Medlems- eller observatørstatus

  • Organisasjoner som har kultur som hovedformål i sine vedtekter, kan signere samarbeidsavtalen og delta som medlemmer.

  • Organisasjoner som driver med kulturfrivillighet, men ikke har det som hovedformål, er velkomne til å signere avtalen som observatører.

Når organisasjonen signerer samarbeidsavtalen under etableringsmøtet, blir den formelt deltaker i Innlandet kulturkrets. For organisasjoner som trenger mer tid til å vurdere deltakelse, vil det være mulig å slutte seg til kretsen på et senere tidspunkt. For organisasjoner som ikke kan delta fysisk på møtet, er det mulig å gi skriftlig fullmakt til undertegnede, som kan signere på deres vegne og avgi stemme i styrevalget. Fullmaktene kan sendes på e-post til innlandet@kulturkrets.no innen onsdag 13.11 kl. 12.00. Når en organisasjon melder seg som deltaker, må følgende informasjon sendes inn: navn på kontaktperson og vara som skal representere organisasjonen i kulturkretsen, kontaktinformasjon til disse personene, samt organisasjonens vedtekter.

Agenda for møtet:

  • Presentasjon av pilotprosjektet og kulturkretsenes rolle

  • Organisering av frivillige kulturorganisasjoner: Hvordan kan vi styrke samarbeidet?

  • Kulturkretsen som talerør og oppgaver fremover

  • Gjennomgang av samarbeidsavtalen

  •   Valg av interimsstyre og avslutning

På møtet vil vi presentere hovedpunktene i samarbeidsavtalen som danner grunnlaget for Innlandet kulturkrets. De organisasjonene som er klare for det, vil signere avtalen under møtet, og dermed formelt stifte kretsen. Avtalen er vedlagt denne e-posten slik at dere kan sette dere inn i den i forkant. De som signerer avtalen, vil delta i valget av interimsstyret, som skal lede kretsen frem til første årsmøte. Organisasjoner som trenger mer tid til å vurdere avtalen, kan slutte seg til kretsen senere.

I Innlandet etablerte vi før sommeren en ressursgruppe bestående av ulike aktører innen kulturfrivilligheten. Ressursgruppen er avgjørende for å gi prosjektet legitimitet og sørge for at vi tar hensyn til ulike behov og erfaringer. Medlemmene i ressursgruppen er: Norges Musikkorps Forbund Innlandet, Norges Korforbund Gudbrandsdal, Norsk kulturarv, Innlandet E-sport, Oppland Husflidslag, samt Innlandet musikkråd som pilotleder. Organisasjonene har vært viktige for utviklingen av avtalen, og vil være sentrale i den videre utviklingen av kulturkretsen. Styret skal bestå av minst fem personer – en leder, nestleder og minst tre styremedlemmer. Ressursgruppen, som har vært sentral i arbeidet så langt, har stilt seg disponible for å inngå i dette interimsstyret.

I tillegg til ressursgruppen i Innlandet, blir Bjarne Dæhli fra den nasjonale styringsgruppen for prosjektet med på møtet.

Hvorfor delta?

Gjennom deltakelse i Innlandet kulturkrets vil din organisasjon få mulighet til å være med på å påvirke kulturpolitiske prosesser i fylket, samtidig som dere får en plattform for samarbeid og erfaringsutveksling med andre kulturorganisasjoner. Kretsen vil være et viktig forum for å løfte felles saker, som bedre finansiering, kulturarenaer, og tiltak for bærekraftig utvikling i tråd med FNs bærekraftsmål.

Påmelding:

Vennligst meld deg på innen søndag 10. november via dette skjemaet:

https://forms.office.com/e/iKbctbPggX

Vi ser frem til et inspirerende møte der vi sammen kan forme fremtiden for det frivillige kulturlivet i Innlandet.

Det legges ikke opp til strømming av møtet, men et møtereferat vil bli sendt ut i etterkant.

Med vennlig hilsen

 

Eirin Lien, kontaktperson for pilotprosjektet Innlandet kulturkrets Daglig leder i Innlandet musikkråd

1 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rom-for-deltakelse-regjeringens-kulturfrivillighetsstrategi-2023- 2023/id2974198/?ch=2#id0010


Forrige
Forrige

Invitasjon: Etablering av Vestland kulturkrets

Neste
Neste

Ny amatørteaterparaply er stiftet: Teaterforbundet Norge!