Forslag til forskrift for fordeling av Norsk Tippings overskudd til kulturformål
Kulturalliansen sendte 18. mars sitt innspill til ny forskrift for fordeling av tippemidlene til Kultur- og likestillingsdepartementet.
Kulturalliansen vil med dette fremme følgende forslag om tekst til forskrift for fordeling av Norsk Tippings overskudd til kulturformål:
Det kan fordeles midler til følgende kulturformål:
Bygg, arenaer og utstyr til kunst- og kulturlivet
Frivillige organisasjoner for kunst- og kulturlivet
Aktiviteter organisert og drevet av det frivillige kulturlivet alene eller sammen med profesjonelle utøvere
Andre frivillige organiserte kulturformål
Vi er kjent med at Norsk musikkråd har fremmet et liknende forslag, og vil understreke at vi er helt enige med dem i beskrivelse av formål og historikk, og vurdering av legitimitet for ordningen. Vi kan bekrefte at dagens forvalting for mange av våre medlemmer føles vanskelig, uoversiktlig og til dels urettferdig. Vi er enige i at en god forskrift vil kunne bøte på det faktum at spillemidler er unntatt politisk styring, ved at forskriften behandles politisk, og kulturfrivilligheten selv får råderett gjennom utforming av konkrete tilskuddsordninger. Vi håper at forslaget vårt kan bane veien for en forvaltning som styrker den kulturelle grunnmuren, stimulerer til å bygge oss opp etter pandemi og nedstenging, og realisere tiltakene i strategien som regjeringen la fram for ett år siden.
Forutsetninger:
For at forskriften skal bli troverdig, må det foretas en kraftfull ryddeprosess, slik at kulturfrivilligheten blir tydelig som mottakeren av kulturandelen av spillemidlene. Og siden kulturfrivilligheten jobber tett med det profesjonelle kulturlivet vil også arenaer og initiativ som kommer begge felter til gode, inkluderes i formålene vi foreslår skal kunne motta midler. Det er likevel slik at vi mener det er det frivillige kulturlivet som skal ha rett til å medvirke, og som skal høres, når tilskuddene utformes og kriterier defineres. Vi ønsker oss åpne, rettferdige ordninger som er søkbare for de som selv vurdere at de faller inn under kriteriene. Og vi ønsker oss kriterier som medlemmer, aktiviteter og kurstimer, men også andre faktorer som definere at en organisasjon eller aktivitet eller en arena er viktig for det frivillige kunst- og kulturlivet.
Definisjoner:
Vi mener organisasjoner på kunst- og kulturfeltet som skal kunne motta støtte må være frivillig, men ikke nødvendigvis nasjonal. For eksempel på teaterfeltet finnes det viktige regionale organisasjoner som bør kunne søke støtte både til drift og aktivitet. På den andre siden finnes det frivillige organisasjoner som også har profesjonelle medlemmer, og ikke vil føle at deres drift skal finansieres av spillemidler, men som kan føle seg hjemme med å søke aktivitetsstøtte. Vi ser at felles initiativer som både frivillige og profesjonelle arrangører står bak må kunne søke aktivitetsstøtte, for eksempel gjennom regionale kulturfond. Og vi mener at hvis statlige, regionale og kommunale oppgaver ryddes bort, er det igjen rom for at Regionale kulturfond kan finansieres fra spillemidlene.
I kulturfrivilligheten finnes mange aktører, og de fleste har kulturaktiviteter som hovedformål. Men også organisasjoner som har andre hovedformål må kunne søke støtte hvis de har et omfang av kulturaktiviteter som tilsier at de må ha kulturfaglig kompetanse i administrasjonen. Kulturorganisasjoner kan være barne- og ungdomsorganisasjoner, organisasjoner for alle generasjoner, for eldre, for ulike kulturtradisjoner og ulike kulturuttrykk. Kulturfrivilligheten er – og skal være – inkluderende, og vi ser nytten av den store innsatsen som gjøres av aktører i randen av feltet.
Vi vil igjen presisere at vi står samlet med Norsk musikkråd i beskrivelse av utfordringene med opprydding i bruk av spillemidlene. Vi er også enige om at Kulturorganisasjoner - akkurat som idrett og humanitære organisasjoner - må gis mer selvstendig styring av spillemidler, og spille en sterk rolle når tilskuddsordninger skal utformes. Som arbeidet med Rom for deltakelse – Strategi for kulturfrivilligheten - viste, besitter vi en dyp og bred kompetanse som må ligge til grunn for utforming og forvaltning. Slik kan prinsippet om armlengdes avstand gjeninnføres og sikres.
I håp om at våre forslag kan være et bidrag til arbeidet med å utforme de første forskriftene for fordeling av Norsk Tippings overskudd til kulturformål, og i forventning om fortsatt godt samarbeid,
Kjærsti Gangsø Marianne Ween
Styreleder Daglig leder